Sider

10.08.2014

Farvel til aben.....

         

Som mange af jer nok har bemærket har jeg slettet opskriften på min hæklede abe fra bloggen. Det er med stor beklagelse at jeg har måtte gøre dette, da jeg ved at mange af jer har været rigtig begejstrede for den lille fyr. Desværre har Rosendahl skrevet til mig og bedt mig fjerne opskriften, da det er brud på ophavsrettighederne og derfor må opskriften ikke deles på sociale medier. Det er rigtig ærgeligt, da jeg ikke kan se problemet i at Vi er nogle få hundrede kvinder, der har med stor begejstring har hæklet aben. Jeg har selv betragtet min hæklede abe som en hyldest til den populære Kay Bojesen abe, som er er fantastisk stykke design og på baggrund af dette har jeg udviklet opskriften. Desværre deler Rosendahl ikke dette. 

Jeg er imponeret og taknemmelig over al jeres støtte og fantastiske kommentarer til den lille fyr! Tusind tak for det! Håber at jer der har nået at hækle aben er ligeså glade for den som jeg er for min!! Uanset hvad Rosendahl mener om dette, så er jeg stolt over min hæklede abe og ville ønske at jeg fortsat kunne dele den med jer. 

Samtidig bliver jeg nødt til at nævne hvor skuffet jeg er over at finde ud af at flere har hæklet og videresolgt aben! Det er not cool at all! Som der stod klart og tydeligt i indlægget/opskriften er dette under INGEN omstændigheder tilladt, og jeg er ked af at få oplyst at dette har foregået blandt andet via facebook!!! 

Selvom jeg ikke må dele opskriften med jer, skal I ikke snydes for billederne; 

           


           

           

           






23 kommentarer:

  1. Øv øv øv jeg nåede det ikke, og den er så fin. Super flot arbejde du har lavet. Og helt rigtig det er IKKE i orden at sælge/stjæle andres ideer og arbejde!

    SvarSlet
  2. Så flott den er! Syns du skal være stolt for at den ble så populær.

    SvarSlet
  3. Syntes så stort navn, burde lade som ingenting da den er hæklet og deres af træ, man kan jo ikke sige en hæklet ting er det samme som en træ. Overvejer har mange Rosendahl ting men vil jeg støtte dem frem over ? Du lavede en flot abe

    SvarSlet
  4. http://ekstrabladet.dk/incoming/article4962372.ece/image_alternates/p900/43176717.jpg

    SvarSlet
  5. Tusind tak for en god opskrift. Jeg har brugt min sommerferie på kreativ hygge. Nu ville jeg lige se billederne igen da jeg kun mangler at samle den. Hvor er det ærgerligt du er blevet tvunget til at slette opskriften. Jeg vil i hvert fald nyde mig abe, når den bliver færdig. Tak:-)

    SvarSlet
  6. Kære Annette. Øv hvor er det ærgerligt med aben. Den er så fin. Jeg manglede ellers kun lige næsen og øjen-stykket så var den klar til at blive sat sammen. Men uden opskrift er jeg lost :-( Men tak for dejlig inspiration, den var super fed! Og så kan jeg lære at blive færdig med de ting jeg starter :-) Kh Sofie

    SvarSlet
  7. Hvor er det ærgerligt at nogen sælger disse aber ud fra din opskrift! Fristes til at sige idi..! Har lige på FB gjort en opmærksom på at hun skal huske det med ophavsretten til aben. Har sådan lyst til at hænge hende lidt ud, når hun tager 200 kr for aben du har givet hende opskriften til!!! Hmmmf
    Undskyld mit opslag, er ked af at jeg ikke nåede at se opskriften, fandt din side i går. Havde pyntet på pigevlrelset i pink ;)

    SvarSlet
  8. Aii øv, sad her med 1 stk krop og var klar til at små-nørkle resten i de regnfulde efterårsaftener - så træls ... og rimelig småligt af et selskab, som har købt rettigheden til en TRÆ-abe.

    SvarSlet
  9. Hvor er det altså bare ærgerligt. Er på jagt efter opskriften til min svigermor, da hun havde glemt at gemme den og selvfølgelig kun er halvvejs.

    SvarSlet
  10. Har netop fundet og læst dit indlæg om aben (link fra IG) og hvor er det ærgerligt at du ikke kan dele den længere, som en hyldest til den originale Kay-abc.
    Dog er jeg også ked af at læse om dem der udnytter til videresalg, selvom du tydeligt har gjort opmærksom på det modsatte - øv! Hvor er folks moral dog blevet af??
    Mvh Anja
    mosters_abc

    SvarSlet
  11. Det er rigtig ærgerligt, men mest af alt synes jeg, det er dårlig stil af Rosendahl. Jeg har meget svært ved at se, hvordan deres ophavsret til en træabe skulle kunne omfatte en hæklet abe med vatfyld. Og hvordan din opskrift, der ikke er delt erhvervsmæssigt i øvrigt skulle have været i strid med ophavsretten.

    Helt ærligt tror jeg ikke, de har fået spurgt deres advokat, om der virkelig var tale om et brud på ophavsretten, eller også trænger den pågændende til en genopfriskning af faget.

    Jeg synes, der er set flere eksempler på den slags adfærd fra designvirksomheder på de seneste (ud over denne her er der nutidensmors kontrovers med Royal Copenhagen og Studio Snowpuppe, som blev rigtig ubehagelige over en opskrift på en foldet lampeskærm). Faktisk synes jeg, det er ærgerligt, at de får deres vilje ved sådan en adfærd - Jeg ved godt, at det måske ikke er det, man har mest lyst til som privat blogger, men det kunne være rart, hvis der var nogen, der gav dem noget modstand på det her punkt.

    SvarSlet
  12. Øv, jeg nåede ikke at blive færdig med aben, og har ikke gemt opskriften...

    SvarSlet
  13. Jeg var også godt i gang, men nåede ikke det sidste :-(

    SvarSlet
  14. Hold da op, jeg kender da mange, der ville hygge sig ved at lave aben og endda give den sammen med en træ-version som gaver... det kunne da booste salget bare en lille smule ved at kombinere hobbyverdenen med designverdenen? En hyldest til en mand, som lavede nogle fantastiske træfigurer, som jeg selv ejer to af (elefanten og julemanden)

    Din sag minder lidt om Bellas Bedrifter's maling af sten i et mønster, som en porcelænsfabrik vil have stoppet...

    SvarSlet
  15. Hold op!! Hvor går de bare i små sko.
    Syntes slet ikke om :-((

    Godt der var nogen der nåede og få glæde af opskriften.
    Kan ærgre mig det ikke var mig...

    Hilsen Susi

    SvarSlet
  16. Tusind tak for alle jeres kommentarer, det er super ærgeligt! Jeg ved at mange af jer har sendt emails til mig, jeg prøver ihærdigt at komme igennem dem alle. Hvis der skulle være enkelte jeg har overset, så send mig endelig en ny mail.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.

      Ville lige dele en mail jeg har fået fra Rosendahl ang kay bojesen aben (den hæklede version)

      Hej Simone,

      Så har jeg været lidt rundt i huset for at afklare, hvordan vi forholder os til din forespørgsel vedr. at dele et hæklemønster til vores Kay Bojesen abe.

      Jeg kan ikke helt læse ud fra din mail, om du er blevet kontaktet af en af mine kolleger og har fået en sur besked, men jeg opfatter det sådan, at du blot gerne vil være på den sikre side, er det rigtigt?

      I hvert fald, så er vi egentligt ikke særligt skrappe, hvad angår din konkrete henvendelse. Det er klart, at vi ikke tillader reel kopiering af vores produkter, men en hæklet version af aben ser vi blot som en fin hyldest til det ikoniske og genkendelige design. Derfor synes vi det er fint at du deler mønstret - også med hænder J

      Måske kunne vi aftale, at vi til gengæld får at vide, hvis det afføder nogle sjove billeder mv., som vi kunne bruge til en sjov aktivitet?

      Hav en god dag,

      Venlig hilsen/Best regards
      Tina Korshøj Winsløw

      E-commerce & Social Media Manager

      ROSENDAHL DESIGN GROUP A/S

      Slet
    2. Hej Simone, tusind tak for din indsats. Har du en mailadresse til hende fra Rosendahl, for så vil jeg kontakte hende??

      Slet
    3. Hej Anette, Syntes bare det var noget pjat og at så længe det er til privatbrug skader det jo ikke nogen...
      Kan se at du har skrevet til hende :)

      Hilsen Simone

      Slet
    4. Har du tænkt dig at lægge den ud på bloggen igen, jeg sidder nemlig og venter spændt med hæklenålen;-)

      Mvh. Trine

      Slet
  17. Må man lægge billeder at aben på Facebook

    SvarSlet
  18. kan man få lov at få din mail adresse???

    SvarSlet
  19. Vatten skinner igennem naar aben er moerkeblaa. Hvad er loesningen?
    Bonnie hanne

    SvarSlet