Sider

01.05.2013

Kokosmakroner

Igår lavede jeg de skønneste kokosmakroner til mine kolleger og jeg. Efter en udfordrende uge med flytning til vores nye afdeling, tænkte jeg at vi trængte til lidt sødt og lækkert. 
Jeg har tilføjet mandler for at give ekstra sprødhed, og så kan undskyldningen "at de er jo lidt sunde" bruges når man overvejer om man skal tage en ekstra makron eller ej. 





Opskrift

Opskriften er til ca. 40 små kokosmakroner. Beregn gerne 2-3 stk. Pr. Mand.

300 g kokosmel
1 1/2 dl lys sirup
200 g rørsukker
100 g grofthakkede mandler
50 g blendede mandler el. Mandelmel
4 æg 
Ca. 200 g mørk chokolade

Varm kokosmel, sirup og rørsukker op i en gryde, til massen er sej og ensartet. Tilsæt de grofthakkede mandler og mandelmelet, vend sammen og lad massen køle af. Tænd ovnen på 200 grader (ikke varmluft). Tilsæt de 4 æg til massen og rør godt rundt. Sæt "klatter" af massen på en bageplade beklædt med bagepapir alt efter hvor store makroner der ønskes. Form/pres massen til en lille top. Bag makronerne i ca 10-15 min. alt efter størrelsen. Tag ud af ovnen når de er gyldne og lad makronerne afkøle. Smelt chokoladen over et vandbad og dyp forsigtigt kokosmakronerne deri.

Opbevares helst på køl.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar