Sider

25.01.2013

Hjemmelavet nutella

Nutella til "voksne"


Jeg eeeeeelsker nutella og denne her opskrift er pragtfuld. Det tager kun et øjeblik at lave og bedst af alt så smager det godt igennem af chokolade.
Jeg plejer at bruge 150g 70% chokolade og 100g 80% chokolade, da jeg godt kan lide den kraftige chokolade smag. For en mere børnevenlig version vil jeg anbefale 150g lys chokolade og 100g mørk chokolade.


Til 2 glas bruges;

250 g chokolade 
3 dl piskefløde
60 g hasselnødder
50 g smør


Rist hasselnødderne i ovnen ca 10 min ved 160 grader til de er gyldne. Når nødderne er afkølet gnides skallerne af. Kom hasselnødderne i en foodprocessor eller hak dem fint. Hak chokoladen fint og kom chokoladen i en skål. Varm fløden op til kogepunktet og hæld ca halvdelen over chokoladen. Tilsæt langsomt mere og mere fløde til chokoladen er smeltet. Skær smørret i små terninger og vend i chokoladeblandingen. Når smørret er smeltet, tilsættes de hakkede hasselnødder. Vend massen godt sammen og hæld på rengjorte/skoldede glas.


Nutellaen kan holds sig ca. 2-3 uger på køl - Hvis den får lov at holde så længe! 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar