Sider

13.01.2013

Hæklet halstørklæde

Årets første hækleprojekt blev et halstørklæde og så endda et stort et af slagsen. Jeg elsker simpelthen tørklæder og af en eller anden grund synes jeg altid, at jeg står og mangler et i en bestemt farve eller mønster. Jeg har på det seneste hæklet både til min mor, lillebror og kæreste, og tænkte at nu måtte det være min tur. Jeg er vild med basketweave stitches, har brugt netop disse til tørklædet. Farven på tørklædet er "nude", da jeg i forvejen ejer både et navy og et gråt. Det armygrønne på sidste billede er lavet til kæresten.





Opskrift på hæklet tørklæde

Nål # 10

12 nøgler Monza garn, ca 50 g. Købt I Super Brugsen.



  • Slå 189 lm op ( antallet skal være deleligt med 8 og der lægges yderligere 5 lm til).
  • Start i 3 lm fra nålen og lav en række stangmasker (stgm). Vend med 2 lm.
  • Herefter hækles *4 stgm foran stangen i de næste 4 stgm, 4 stgm bagom stangen i de næste 4 stgm* Hækl 1 stgm i sidste lm og vend med 2 lm. Gentag to rækker på samme måde. Vær opmærksom på at hækle foran og bagom stangen i samme masker som før. 
  • Efter tre rækker ændres mønsteret og der hækles bagom stangen, der hvor der før blev hæklet foran og omvendt. Fortsæt som ovenfor og vend mønsteret igen efter tre rækker osv. Slut af og hæft enden.
Det nude-farvede tørklæde er hæklet af tykt garn og derfor har jeg kun hæklet 9 rækker (3 mønsterskift), mens jeg har hæklet 15 rækker i det armygrønne (5 mønsterskift), som er meget tyndere. 

1 kommentar:

  1. Wauw hvor er det blevet flot! Du MÅ lære mig hvordan man hækler basketweave;)

    SvarSlet